ערמונית מוגדלת שפירה (Benign Prostatic Hyperplasia – BPH)

מהי בלוטת הערמונית?

הערמונית היא בלוטה קטנה במערכת הרבייה הגברית, הממוקמת מתחת לשלפוחית השתן ומקיפה את צינור השופכה. תפקידה העיקרי הוא להפריש נוזל המהווה חלק מנוזל הזרע ומסייע לשרידות ולתנועתיות תאי הזרע. עם הגיל, בלוטת הערמונית עשויה לגדול ולגרום לבעיות שונות, כמו הפרעות במתן שתן, דלקות ולעיתים אף סרטן הערמונית.

הפרעות במתן שתן הנובעות מערמונית מוגדלת

הפרעות בהטלת שתן הן בעיות נפוצות מאוד בקרב גברים מעל גיל 50. הגדלה שפירה של הערמונית (BPH) היא אחת הסיבות העיקריות לבעיות אלו, אך לעיתים הן נגרמות גם כתוצאה מגידולים ממאירים, דלקות, שלפוחית רגיזה או זיהומים. מצבים אלו עלולים לגרום לפגיעה באיכות החיים ולעיתים לחייב טיפול רפואי.

כיצד ערמונית מוגדלת גורמת להפרעות במתן שתן?

בגילאים מתקדמים, הערמונית נוטה לגדול ולהפעיל לחץ על השופכה – הצינור שמעביר את השתן משלפוחית השתן החוצה. כתוצאה מכך, השופכה מצרה וזרימת השתן נפגעת. במקרים רבים, גם תפקוד שלפוחית השתן נפגע, דבר המוביל לקושי נוסף במתן שתן תקין. חשוב לציין שלעיתים תחושת הקושי במתן שתן נובעת מסיבות אחרות ולכן נדרש בירור רפואי נוסף.

תסמינים נפוצים של ערמונית מוגדלת

גברים הסובלים מערמונית מוגדלת עשויים לחוות קושי להתחיל במתן שתן, זרם שתן חלש או מקוטע, תחושת התרוקנות לא מלאה של השלפוחית, ותכיפות או דחיפות במתן שתן, במיוחד בשעות הלילה (נוקטוריה). במקרים חמורים יותר, תיתכן אצירת שתן מוחלטת, המצריכה הכנסת קתטר באופן דחוף.

אבחון ההפרעות במתן שתן

האבחון מתחיל בבדיקת היסטוריה רפואית ובדיקה גופנית של הערמונית. ייתכן גם שתידרש בדיקת אולטרסאונד של הערמונית ושלפוחית השתן, בדיקות שתן ואומדן שארית שתן לאחר התרוקנות. בדיקת PSA (Prostate-Specific Antigen) משמשת לשלול נוכחות סרטן הערמונית.
אפשרויות טיפול בערמונית מוגדלת
הטיפול בהפרעות בהטלת שתן כתוצאה מערמונית מוגדלת תלוי בחומרת התסמינים ובגורם להפרעה. טיפולים תרופתיים עשויים לשפר את התסמינים, אך במקרים מסוימים השיפור אינו מספק או שקיימות תופעות לוואי. במקרים אלו ניתן לשקול טיפולים נוספים, כולל ניתוחים זעיר-פולשניים ופרוצדורות לשיפור ההשתנה ואיכות החיים.